Disig Ko

Disco

Var till start med Chayenne igår. Såg riktigt bra ut efter att några hästar strukit sig. Häst nr 15, Urbino Hornline såg dock ut att vara klass för sig. Det är också Diederick som har den, min gamla arbetsgivare.. Jag putsade så dant på Chayenne innan, det riktigt glänste om henne. Klippa svans, nacke, flätade in hennes röda band och en fläta i pannluggen. Matchande det röda bandet med hennes sin vanliga röd/svarta walsh tävlingsgrimma med grimskaft i samma färger. På benen hade hon nytvättade vita långa lindor och täcket var svart med rött kantband. Oljade också hovarna för synens skull, något jag aldrig gjort tidigare!
Hon lyste.

Ville verkligen visa upp henne för Diederick och dom, att också våran häst är en fin häst och hon kan. När hon skulle värmas var han samtidigt ute och värmde Ubbe, och Chayenne såg så fin ut, trotts att hon pullade så dant att Roger låg ner i sulkyn. Banan var lätt, skorna rycktes av och allt var bäddat för att verkligen gå vägen. Pappa var med vilket han inte alltid är, och då känndes verkligen att nu gällde det. Han stod och viskade med henne inne i boxen med huvudet lutandes mot hennes panna. Det han alltid gör med dom innan start, sedan ska de lämnas ostörda för att ladda.

Chayenne laddade verkligen. När man har sett hur Robin laddade då han bokstavligen såg ut att stå och sova med benen spretandes åt alla håll för att hålla balansen ser hennes laddning inte märkvärdig ut. Men hon stog lugnt och stilla utan vevandes med huvudet och nervösa steppningssteg. Jag tror att vi alla var lika nervösa, och när Roger tog henne för att ge sig ut till loppet sa han "det börjar bli allvar nu". Alla tänkte nog samma sak, hon är påväg uppför och man hade förväntningar nu. Ingen uttalade orden bokstavligt att idag kommer det gå vägen, det ger ju otur, men alla tänkte det.

Jag gick bort till målrakan som jag alltid gör, och idag med kameran med mig. Kom precis bort innan de ropade ut till att samla volten. Såg Helena (Diedericks tjej) och hälsade snabbt. Hon som jag önskade innerst inne att det inte skulle gå vägen för i loppet.  Hästarna kom förbi, alla i en sammlad klunga mot starten och känslan när vibrationerna i marken når än och hjärtat slår hårt i bröstet är obeskrivlig. Chayenne hade börjat lugna ner sig och steppade på så lätta steg förbi. Hon svävade fram, bara vidrörde marken snabbt och lätt som en mjuk vinpust innan hon åter hade hoven långt utsträckt.

Alla som sett Chayenne vet att hon är en liten försynt dam som inte tycker så mycket om något. Allt är okej, men inget är bra. När hon tycker att något är mindre bra visar hon det genom att tjura ihop, är det okej är hon likgilltig. På banan däremot äger hon hela universum. Steppar fram, manen flyger och den röda flätat lever sitt egna liv i fartdraget. Den röda bröstan med vita och svarta detaljer är på, selunderlägget som är svart/vitt/rött och vagnen i samma färger.  Rött passar henne bra mot den svartbruna färgen som hennes kropp glänser i.

Hon startar med 20 m tillägg idag, vilket hon bara har gjort en gång innan då det blev startgalopp som fortsatte i ett halvvarv innan Roger fick ner henne i trav.
Volten samlas och hon är det som leder andravolten, vilket gynnar henne som är snabb ut.  Volt passar henne bättre än start  bakom bilen just eftersom hon är smidig och snabb ut, medans det tar mera tid för de andra. Förhoppningsvis ska hon plocka tillägget snabbt, troligen redan innan 100 meter kommer hon vara ikapp. Jag förbereder kameran då jag skulle filma. Ser i den hur de voltar och sedan när starten går. Hon är snabb ut. Riktigt snabb.

Man hör bara hur dånet ökar ju närmare de kommer. Vibrationerna i marken och när speakerns gälla röst knastrar i högtalarna. På håll är det svart att utskilja Chayenne bland de andra eftersom andravolten redan är i kontakt med det andra. 15 hästar i en stor klunga rusar fram. 2 hästar få start galopp, Chayenne ingen av dem. Men hästarna är instängda och kommer inte ut, för utanför ligger ett spår av hästar som letar luckor att smita in i. Chayenne är bakom den ena av dem när kusken rakst bromsar för att komma ut bakåt. Chayenne som är så känslig i munnen galopperar direkt när Roger plötsligt få ta upp henne och hon ställer sig inte utan far fram i en hysteriskliknande galopp när Roger får vika ut i spåren för att få bort henne från de andra hästarna.

Hon går ifatt de 500 meterna hon tappade och var nästan ansluten till fältet igen, men var inget att begära mera av henne sedan. Så blev en diskning och vinnaren blev självklart häst nr 15 Urbino Hornline som tog sin 3:e raka seger.


Jag gick därifrån med min kamera och log ett tillgjort leende när jag gratulerade Helena. Allt som var bäddat för ett perfekt lopp sket sig totalt.
Och den som det var mest synd om var Chayenne.


-------------------------------


För övrigt idag så vet jag inte ritigt vad jag ska kalla detta. Försov mig och skulle ta senare bussen ner. Skulle bara ha 2 lektioner då som vi inte skulle göra något speciellt i eftersom vi kommer vara borta 5 veckor innan vi har dem igen, så jag sjukanmälde mig. Skulle bli ta längre tid att bussa bram och tillbaka än vara i skolan typ, så så busig var jag idag. Känner mig inte helt hundra heller, ont i halsen och fryser, så blivit massa te-drickande. Haft väldigt tråkigt också, så lekt lite med kameran som alltid roar en rastlös själ. Blev mycket flum. Med min tekopp, tights, brors tröjja och brors dator har jag dock kunnat fördrivit tid och ska nu fortsätta.








I brist på annars har jag också kopierat en sådann häst fjortissak som alla gör på bilddagboken. Döm mig ej, visa förståelse för hur uttråkad jag är.

Utsidan
(x) haft rosa hår - var troll med rosa hår på maskerad en gång i tiden :)
( ) haft blått hår
(x) haft svart hår
(x) piercat mej - min näsa är sönderstucken, fast de satt inte länge
(x) burit en svart klänning
( ) inte duschat på en vecka - hoppas inte..
(/) haft tuppkam - försökt men aldrig lyckas
(/) tatuerat mej - inte många som sett, men jag har 3 prickar på vä hand; tro, hopp, kärlek.. Men ska göra en i höst nu!
( ) hatat mitt utseende -  nej, tycker om mig, men har ju inte alltid de bästa dagarna.

Insidan
(x) ljugit för en kompis
(?) varit ensam - har inte alla varit ensamma någon gång?
(x) blivit missförstådd - alltid
( ) känt mig som en utstött - nej, men missanpassad har man väl känt sig
( ) känt som om jag håller på att dö
(-) gjort något med mig själv som jag inte borde gjort - avlägsna tider, alla har väl gått igenom fjortistiden
( ) sett någon dö
(x) gråtit mig själv till sömns
(/) tror på spöken - vet inte
( ) är rädd för att titta på skräckfilm ensam - haha, nej ÄLSKAR det :D
(/) varit i knytnävsslagsmål - halvt om halvt
(x) rymt hemifrån - gjorde väll vi alla som mindre när man blev arg (eller jag i alla fall, impulsiva barnunge)

Droger av diverse slag (alla bara fjortistest!)
(x) rökt en cigarett - "peppar-kaaaka"
(x) rökt en cigarr - man ska ej halsblossa dem :O
( ) rökt pipa
( ) rökt vattenpipa
(x) snusat - test
(/) varit hög - minns inte helt
( ) spytt på fyllan
( ) varit bakis - aldrig vart så dragen
( ) spytt i en bar - inte vart vart på någon än, men snart!
( ) spytt dagen efter

Sex & kärlek
(x) varit kär
(x) dumpat någon
(/) haft känslor för någon som inte känt samma sak
( ) hånglat med någon av samma kön
( ) haft sex med någon av samma kön
(x) hånglat med en främling
( ) haft sex med en främling
(/) älskar eller saknar någon just nu
(X) tittat på solnedgången tillsammans med någon jag bryr mig om
( ) gått fram till en främmande & frågat efter en kyss
( ) blivit tillsagd av en främling att jag är het - inte just ordet "het", vem använder det? Skulle bli avstött direkt i alla fall
( ) hånglat med en polare
( ) hånglat med minst 5 pers på en kväll
( ) varit otrogen

<personliga frågor raderade för min och din bekvämlighet>

( ) haft sex i en IKEAsäng på ett IKEAvaruhus - haha, måste veta vad man köper så det duger?!
( ) varit kär i en lärare
( ) gått på en blinddejt - skulle vilja testa det någon gång!
( ) legat med en medarbetare
( ) blivit dumpad

Övrigt
(x) skolkat
( ) blivit avstängd från skolan
(x) flugit - plan? Ja, till Cypern en gång i tiden
(x) ätit sushi
(x) legat på rygg och sett molnen flyga förbi
(x) gjort en snöängel
( ) haft ett te/kaffe-party - kanske skulle vara dags att föra in tépatryn?
(x) byggt ett sandslott
(x) hoppat i en vattenpöl
(x) fuskat när jag spelat spel
( ) somnat i skolan/på jobbet - varit nära..
(x) tittat på en solnedgång
(/) betalat för mat med bara mynt - glass?
(x) rört en orm - på ett sådant ställe där de har massa sånna djur, ingen vild :O
(x) blivit kittlad
(x) vunnit en tävling
(x) gått mot rött
(x) haft kramp - typ varje natt i mina bajsvader
(x) dansat i månljus
(/) varit vilse - inte panikvilse, bara lite borta
(x) simmat i havet
( ) sjungt karaoke - i mina mardrömmar bara..
(x) busringt
(x) blåst bubblor - med både saliv och såpbubblor :)
( ) förstört en fest - hoppas inte. Kanske om jag vart på dåligt humör då.
( ) kysst en spegel - tror jag inte
( ) fastnat med tungan i metall
(x) suttit på ett tak
(x) tagit smärtstillande - vid operation, aldrig i något annat syfte
(x) åkt släde - många vilda färder
(x) stannat uppe hela natten
(x) plockat och ätit ett äpple direkt från trädet - öhh? Något konstigt med det?
(x) gått barfota i lera och pressat leran mellan tårna - mys
(x) klättrat i träd - är klättermästarinna
( ) hoppat i en lövhög
(x) sovit under stjärnorna
(/) brutit ett ben - tror faktist att jag bröt några fingrar en gång, men kollades aldrig upp. Självläkning för hårda människor ;)
(/) sett en del av mej själv brinna - vante, räknas det?
(x) svimmat
(x) fångat en fisk och sen ätit den - ej rå då, men tillagad
(x) fångat en fjäril - tyvärr
(x) skrattat så mycket att jag grät - haha, alltid :D
(x) gråtit så mycket att jag skrattade - när det slår slint i huvudet så gör det
( ) fuskat på ett prov
( ) använt ett falskt id
(x) skrikit tills jag blev hes - tävlingar och så
( ) badat i en fontän
( ) glömt någons namn - hoppas inte
(x) sovit naken
( ) haft en Britney Spears-skiva - faktist aldrig haft det
(/) haft en trädkoja - blev bara halvklar. Eller såg ut bilka träd som skulle vara med i den. Fast haft en under en gran!
( ) spelat kyckling  - bara gris..
( ) blivit arresterad
( ) fått sparken
( ) blivit puttad i en pool med kläderna på - inte pool, men sjö
( ) varit med i en jordbävning
(x) varit i en bilolycka- minns den som igår..
(/) byggt en kärra - lådbilskärra av en barnvagn :D
( ) kysst en fisk - blää
( ) varit en cheerleader
( ) blivit rånad
( ) sovit på en parkbänk
( ) ätit ett helt glasspaket på en natt
( ) hoppat från en bro
(x) sjungit i duschen - alltid
(x) drömt att jag gift mig med någon - många gånger
( ) åkt fritt fall i kjol - aldrig åkt det, men vill! Bara vart på sådant där en gång i Danmark i 6:an. Litet ställe bara..



Tusen stärkande kramar och du verkligen läst igenom dagens fluminlägg!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Usch då!

2007-09-25 @ 14:55:26
URL: http://tusse.tjejsajten.se
Postat av: Amanda

För mig passar torsdagen bra, är ledig så det funkar närsomhelst. Onsdag kan gå men jag har träning kl 6 så vi måste vara klara till 5 och massage är väl kanske inte så bra om vi ska träna..? 0708-89 62 41 om du vill ringa, men som sagt, torsdag hela dagen =)

2007-09-25 @ 22:27:53
URL: http://turnaround.blogg.se
Postat av: Linda

Hej du. Menar du att du aldrig har hoppat i en lövhög?! :O
Stackars Chayenne, stackars er, men jag vet att ni kommer igen! Ni ska förresten inte tävla nån helg, eller på lovet eller nåt? Jagblev ju jättttttesugen på att följa med!!!!!

2007-09-27 @ 09:12:35
Postat av: M i k a e l a

haha madde då du måste verkligen ha varit uttråkad ^^ men de va ju bra för min del för då fick ja ju mycke att läsa förstås ^^ du borde typ bli författare eller nåt :D Synd de där me Cheyenne :/

2007-09-27 @ 23:13:24
URL: http://lindeborgskan.blogg.se
Postat av: Madde svar till Linda

Nej, aldrig hoppat i en lävhög tror jag. Men vi tar nya tag och förhoppningsvis kommer hon igen. Ska se hur det ligger till med framtida lopp, men tror att Kalmar är aktuell nästa fredag.

2007-09-29 @ 11:59:24
URL: http://lookahead.blogg.se
Postat av: Madde svar till Mikaela

Jo kanske vore något ;) Ja, det var synd om henne, men vi laddar och tar nya tag!

2007-09-29 @ 12:00:56
URL: http://lookahead.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0