Varje liv har samma värde?

"Nu satsas miljarder på att rädda det finansiella systemet. När ska världens regeringar satsa miljarder på att låta alla världens barn få äta sig mätta? Varför inte börja i dag, på den av FN utsedda Världshungerdagen?"

Jag undrar detsamma.

Pengar måste offras för att rädda folks sparade guldmynt.
Var 5:e sekund dör ett barn av svält.
Är oddsen rättvisa?



Torsadag
Dagen spenderades mest på flykt med bil eller cykel. Från 7.30 - 19.00 och jag fick inte mycket gjort. Ner till Viken på morgonen, hem och sedan cykel till gamleby för att ge efter för denna ytliga värld och få lite färg på kroppen. Sen vidare till Babzan där vi frossade i rödbetsalladsmackor. Kom hem och den dagen var över, 3 meningar för att få fram sitt dagsverk..

Anledningen till att jag tog cykeln var för att jag först hade tänkt cykla en tur som jag har funderat länge på att göra. Ut till Öndal och göra stopp vid den MagiskaMaskinen och sedan ut till bryggan och ta med nått att äta och sedan sitta där under stjärnorna och få ut alla tankar och grubblingar. Vädret måste bara bli bättre så att stjärnorna kommer tillbaka och sedan måste jag tjata på mig någon som följer med. Jag älskar verkligen höstkvällarna med dess mörker och kyla!


Fredag
I natt har jag precis som dom senaste dagarna drömt drömmar som känns så sjukt verkliga. Jag sover inte längre och känner mig helt slut i huvudet. Varför och vad är meningen? Jag vaknar av att jag gråter så att jag väcker mig själv, och när jag väl somnar om så kommer jag tillbaka till samma dröm om och om igen, flera ggr genom hela natten.
Jag kommer inte ifrån dom.

Just nu är det riktig bildag; tvätt, vaxning och allt sådant. Tråkigt. Tanken var att kvällen skulle bli roligare med utgång, vilket senast var i augusti. Men jobb på lördag, och känns som jag har varit vaken hela natten. Skulle vara kul att träffa alla som man inte sett på länge men just nu vill jag bara gå och lägga mig och sova, sova och sova. Men får se, inget bestämt än. Men destå mer jag funderar så blir jag bara mer anti, men det är ju så jag brukar fungera tyvärr. Fast egentligen är humöret tvärt om där inne, det är ett bra humör som vill, men ett huvud som säger nej. Batteln fortsätter och resultatet kommer väl ikväll.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Håller med, och det finns mer. Hur tänker man när man lägger hur mycket tid och pengar som helst på att rädda ett för tidigt fött barn i I-länder, när man för samma pengar kunde räddat hur många som helst från svält och sjukdomar i u-länder. Eller andra räddningsaktioner av vilsegångna svampplockare eller skidåkare där hur många som helst är inblandade och antagligen mycket pengar rör sig. Och varför tar brottsoffers föräldrar emot pengar i skadestånd när deras älskade redan är borta istället för att lägga resurserna på alla dom barnsoldater som berövats sin barndom. Människor är giriga.

2008-10-17 @ 05:18:36
URL: http://turnaround.blogg.se/
Postat av: Louise

haha man skulle ju alltid kunna hoppas! :D



Vi var på stan och strök runt lite, åt mat sedan åkte vi hem.

Vad har du gjort idag då?



2008-10-18 @ 00:41:56
URL: http://lowice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0